Merhabalar...

Şu anda Elena Demiryürek'in blog'unda bulunuyorsunuz... Burada benim yazılarımı, röportajlarımı bulabilirsiniz... Fotoğraflarlara gün gelecek zenginleşecek bu blog ama şimdilik zamanı var... Hepinize geldiğiniz için teşekkür ederim

27 Eylül 2007 Perşembe

Salonların 55 yıllık 'Baba'sı

C Spor 18.08.2004

ELENA DEMİRYÜREK

Oral Yılmaz ... Voleybol camiasının 'Baba Oral 'ı... 55 yıllık bir spor geçmişi bulunuyor... Neredeyse gelmiş geçmiş tüm Türk antrenörleri o eğitti... Türk spor tarihine ondan daha iyi tanıklık eden birini bulmak neredeyse olanaksız... Baba Oral'la voleybolun dününü bugününü konuştuk... Yaşadığı ilginç olaylara beraber güldük, geçmişte kalan fotoğraflara baktık ve dersler çıkarttık.
- Türk voleybolunda en çok şampiyonluğu kazanan antrenör ünvanınızı hala koruyorsunuz...
- Ben çok uzun bir süredir bu mesleği yapıyorum... 55'e yakın şampiyonluk yaşadım... Hem sporcu hem antrenör olarak bu benim için çok güzel bir duygu... Galatasaray Lisesi'ne geçtiğim dönemde voleybol oynamaya başladım. Bu da 1948-1949 yılına denk geliyor.
- O dönemlerin voleybol camiasını biraz anlatır mısınız?
- Kendimizden yaşça büyük insanlara antrenörük yapıyorduk. Çünkü şartlar öyle gerektiriyordu. Örneğin Değer ağabey (Eraybar) ile 7 yıl oynadık. 8 yıl antrenörlüğünü yaptım.

Bizler idealisttik

- Türk voleybolunun modernleşmesinde büyük katkılarınız olduğunu biliyoruz...
- İdealisttik. Ayhan Demir , Sinan Erdem , Vait Çolakoğlu gibi isimlerle Türk voleybolunu moderleştirmek için uğraştık. Bu bağlamda 1956 yılında Paris'te düzenlenen Dünya Şampiyonası'na katıldık. Daha kuralları bile bilmiyorduk. Dünya 22.'si olduk. O zaman için büyük başarıydı. Voleybol 1958 yılında biraz da bu başarının etkisiyle basketbol federasyonundan ayrıldı.
- Yabancı antrenörlerin katkısı neydi?
- Türkiye'ye ilk yabancı antrenör Çekoslavakya'dan geldi. Ancak sadece Galatasaray için getirmedik... Ona kurs açtırttık. Bu sayede mesleğe gönül verenler eğitim almış oldu. Sonralarında da bu durum devam etti. Bu kurslar sırasında yabancı dil bilen azdı ve ben tercümanlık yapmaya başladım. Ulusal takımda oyunculuğum kısa sürdü. 23 yaşımda antrenör oldum.

Bayan ulusal takımını kurduk

- Bayan ulusal takımında da görev yaptınız...
- Hayır.. Aslında ben zaten bayan ulusal takımın kurucusuyum... Daha ilk zamanlarda Almanya ile oynadık ve onları 3-1 yendik.
- Günümüze dönersek... Antrenörleri nasıl buluyorsunuz?
- Ben bunca yıllık deneyimimde şunu öğrendim. İyi antrenör sporcusunu çok yoran değil, idman sonunda da onu güleryüzle ve sanki hiç yorulmamış gibi sahadan çıkartabilendir... Şimdikiler çocuklar çok yoruldu, çok çalıştı diyor. Böyle olmamalı...
- Dünden bugüne voleybolda neler değişti?
- Biz olanaksızlıklarla mücadele ediyorduk. Toplarımız neredeyse dikdörtgendi. Antrenör olarak yaratıcılığımızı kullanmalıydık. Örneğin kızları yükseğe zıplatmak için bellerine evde diktiğimiz torbaları bağlardık. O zamanlar kızların maç oynayabilmesi için ailelerinden, nişanlılarından izin almak gerekiyordu. Şimdi böyle değil. Aileler kendileri getiriyor.
- Geçmişte voleybol seyircisi nasıldı?
- Seyirci şimdilerde azalmaya başladı. Örneğin ulusal takımın yaş ortalaması çok büyümüştü. Onları gençleştirmek gerekiyordu. Biz de Ümit Ulusal Takımı kurma kararı aldık. Deniz Esinduy 'un da bulunduğu bu takımla Galatasaray arasında bir maç organize ettik. 5 bin kişi izledi. Sporseverler salona girebilmek için kapıları kırdılar bir o kadar insan da dışarda kaldı.

Yol parasına yetiyordu

- Maddi yönden bir tatmin sağlıyor muydu?
- Alınan para ancak yol giderlerimizi karşılıyordu. Müessese takımları gelince durum biraz daha iyi oldu. Ancak spordan fazla anlamadıkları için çoğu kapanıp gitti. Düzen oturtulamadı.
- Hangi takımı tutuyorsunuz?
- Ben G.Saraylıyım. Tüm yaşamım neredeyse G.Saray'da geçti. Orada takım olma duygusunu, şampiyonluğu, başarıyı yaşadım. Önder olduk, örnek teşkil ettik.

Federasyonda görev

- Baba Oral, başka neler yapar?
- Benim yoğurt peynir fabrikalarım vardı. Aileden gelen bir meslek. Yaşamımı bu sayede geliştirdim. Benim elimin sıkı olduğunu söylerler ama böyle bir durum söz konusu değil. 15 yıldan fazla voleybol federasyonunda görev aldım.
- Galatasaray ile olan ilişkileriniz devam ediyor mu?
- Faruk Süren , Mehmet Cansun dönemlerinde toplam 6 yıl Galatasaray Yönetim Kurulu'nda denetim kurulu başkanlığı yaptım. Şimdi de Galatasaray Eski Sporcular Derneği ikinci başkanıyım.

Hiç yorum yok: